Gamingindustrin

När man talar om spelindustrin menar man oftast spel om pengar genom spel som poker, casino, bingo, lotterier och vadslagning. Videospel har en industri för sig som kallas för gameindustri eller videospelindustri. Till skillnad från spel om pengar där kunden lämnar en del pengar till företaget för att få chansen att vinna mer, är monetiseringen av videospel något mer invecklad.

Spelindustrin

Hur tjänar industrin pengar på sina videospel? Visst kostar spelet en del om den köps i originalversion i affären eller på nätet. Men är det den bästa affärsmodellen?  De senaste studierna visar att det kan vara mer fördelaktigt att erbjuda free-to-play-versioner till alla användare gratis.

Det gäller att snabbt få kunden med sig till det speluniversum som spelaren helst skall vara lojal mot. Detta kräver ofta en del gratistjänster som gör så att kunden i princip blir beroende av produkten. Nu när videospel upplever allt större konkurrens från gratisspel på sociala nätverk kommer en del aktörer att se över sin vinstdrivande modell.

Ett alternativt sätt att tjäna pengar på spelet är att sälja reklam inne i spelet som spelarna ser under spelets gång. Hittills har det inte givit något nämnvärt i intäkter, men det kan ses som en trevlig extra bonus för speltillverkaren.

En del spel blir till stora varumärken som det går att bygga vidare på även utanför videospelindustrin. Resident Evil, Max Payne och Tomb Raider är alla exempel på varumärken som har gått vidare in i filmindustrin.

Speltillverkare har tjänat en del royalties på att låta sina karaktärer vara med i framgångsrika filmer. Det är en ”win-win” situation där spelets universum får ett extra utrymme i biosalonger samtidigt som pengarna fortsätter trilla in på företagskontot. Båda Angelina Jolie i rollen som Lara Croft i Tomb Raider och Milla Jovovich i Resident Evil är nu spelens ansikten. Filmerna är givetvis mer kända än spelen i sig, men intäkterna på spelen ökade markant när filmerna släpptes på bio.